hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > همدان| منبت گلریز شناسنامه تویسرکان

همدان| منبت گلریز شناسنامه تویسرکان

تویسرکان سال‌ها با گردوهای مرغوبش زبانزد خاص و عام بود و حالا منبت این شهر نیز شهرت ملی یافته است. 

به گزارش مهر، روستای «اشترمل» شهرستان تویسرکان با برخورداری از ۵۰۰ کارگاه تولید منبت شعار «نه به بیکاری» را جامه عمل پوشانده و به‌واسطه همین تلاش آبان ماه امسال ملی شدن منبتش را جشن می‌گیرد.۹۰ کیلومتر که همدان را به سمت جنوب حرکت کنیم به شهری می‌رسیم که منبت گلریز و گردوهایش بسیار معروف است؛ تویسرکان هم منبت گلریز و درخت‌های گردویش در ایران زبانزد است و هم آب‌وهوای کوهستانی‌اش. نگاهی به ظرفیت‌های گردشگر پذیری این شهر که ۴۰۲ کیلومتر تا پایتخت فاصله دارد بیانگر آن است که در سفر به این منطقه دست‌خالی باز نخواهید گشت چراکه دیدنی‌های زیبایی را در خود جای‌داده و ازجمله آن بازار قدیمی تویسرکان است. بازار این شهر حدود ۳۷۰ سال پیش‌ساخته شده و در زمان قاجاریه مرمت‌شده و شامل سراها و تیمچه‌های مختلف است که هرکدام به بنایی تاریخی ختم می‌شوند. طبق آنچه از تاریخ برمی‌آید در زمان‌های قدیم بازار مختص اصناف مختلف بوده و راسته کفاش‌ها، حلاج‌ها، عطارها و مستوفی‌ها که هنوز هم به همان شکل باقی‌مانده رونق صدچندان داشته است.

خانه مسعودی یادگار دوران قاجاریه

دیدنی‌های تویسرکان به بازار آن ختم نمی‌شود چراکه خانه‌های تاریخی یادگار مانده از دوران گذشته نیز در دل خود جای‌داده که ازجمله آن خانه مسعودی است. این خانه با عمری بیش از ۱۰۰ سال ۲ طبقه دارد و هر طبقه شامل یک اتاق اصلی و چند اتاق فرعی‌ متعلق به دوره قاجاریه است اما آنچه این خانه را دیدنی کرده اتاق شاه‌نشین در طبقه همکف است. تمامی سقف و دیواره‌های این اتاق پوشیده از گچ‌بری‌ها، آینه‌کاری‌ها و نقاشی‌های رنگ و روغن شامل نقش‌های گیاهی و انسانی است و علاوه بر این وجود تصاویری از پادشاهان ایران تا دوره قاجار از دیگر جذابیت‌های این خانه به شمار می‌رود؛ اما در ۳ کیلومتری جنوب غربی تویسرکان پارک جنگلی کمربسته واقع‌شده که به چنارهایش معروف است چراکه قطر بیشترینشان ۷ متر و قطر کوچک‌ترینشان ۵ متر است و تا ۳۰ متر ارتفاع دارند. برخی حتی بر این باورند که چنار اصلی قدمتی بسیار زیاد دارد و قدمتش حتی با سرو ابرقو با ۳۵۰۰ سال سن برابری می‌کند. از پارک کمربسته که بگذریم در ۲ کیلومتری شمال شرقی تویسرکان آبشاری قرارگرفته که از ارتفاعات سیاه کمر سرچشمه می‌گیرد و به دره سیرکان می‌ریزد و بعد رودخانه سرکان را تشکیل می‌دهد که ارتفاع آن‌که به آبشار آللو معروف است ۱۰ متر ثبت‌شده و اطرافش هم خیلی باصفاست.

گشانی روستایی با ۵۰۰ سال قدمت در تویسرکان

تویسرکان فقط به داشته‌های شهری محدود نیست و با بهره‌مندی از روستاهای گردشگری در این زمینه نیز صاحب‌نام است به‌طوری‌که اگر بخواهید روستایی ۵۰۰ ساله را ببینید که هم زیبا است و هم دیدنی‌های تاریخی دارد باید به روستای گشانی سفر کنید. گشانی در فاصله ۱۷ کیلومتری شمال شرقی تویسرکان واقع‌شده و دارای آب‌وهوای سرد و کوهستانی‌ است و به‌واسطه باغ‌های متعددی از گردو، بادام، گیلاس، آلو و زردآلو شهرت یافته است. گذشته ازآنچه در مورد زیبایی‌های تویسرکان عنوان شد اخیرا تویسرکان به‌واسطه منبت گلریز شهرت بیشتری یافته تا آنجا که آبان ماه امسال جشنواره ملی منبت گلریز به میزبانی تویسرکان برگزار خواهد شد.

راه‌اندازی مرکز تخصصی مبل و منبت در تویسرکان

هشتم اردیبهشت‌ماه سال گذشته بود که به همت مسئولان و همکاری اهالی خونگرم روستای اشترمل، کلنگ آغاز عملیات اجرایی مرکز تخصصی مبل و منبت در تویسرکان به زمین زده شد و در دومین دوره از برگزاری جشنواره مبل و منبت در مردادماه ۹۸ این مرکز تخصصی مبل ایران در شهرک صنعتی مبل و منبت گلریز روستای اشترمل افتتاح شد و آبان ماه نیز در ادامه تلاش‌ها برای مطرح کردن تویسرکان جشنواره ملی منبت گلریز برگزار می‌شود. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان در همین خصوص با بیان اینکه در منبت گلریز تجلی هنر دست با نقش‌های هک شده بر روی چوب‌ها نمود می‌گیرد، گفت: به‌واسطه حرفه منبت‌کاری در روستای اشترمل بیکار وجود ندارد. علی مالمیر با بیان اینکه هنرمندان منبت‌کار با صبر و حوصله و بااحساس و خلاقیت تجلی هنر دست خود را در نقش‌های برجسته و هک شده بر روی چوب‌ها به نمایش می‌گذارند، افزود: روستای اشترمل در کنار روستاهای دیگر همچون جیجانکوه و سید شهاب را می‌توان به‌عنوان نمونه بارزی از فعالیت تعاونی‌های تولیدی در اشتغال و کارآفرینی برشمرد.

منبت گلریز شناسنامه تویسرکان

او با بیان اینکه ایران، تویسرکان را به‌عنوان شهر ملی منبت گلریز می‌شناسند، گفت: بهترین نمونه‌های طرح گلریز کشور را در ۴۹۰ کارگاه منبت‌کاری روستای اشترمل می‌توان یافت. مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان با اشاره به اینکه در این روستا هر خانه به‌مثابه یک کارگاه هنری است و اشتغال به هنر صنعت منبت موجب شده تا نیروی بیکار در این روستا دیده نشود، گفت: منبت روستای اشترمل به دلیل استفاده از چوب گردو و طراحی منحصربه‌فرد، خواهان بسیاری دارد به‌طوری‌که بخشی از تولیدات روستا به عراق، کشورهای آسیایی میانه و حتی روسیه و استرالیا صادر می‌شود. مالمیر یا بیان اینکه طرح گلریز مختص به شهرستان تویسرکان است و به‌تازگی ثبت ملی شده است، گفت: مردم جهان تویسرکان را با منبت گلریز می‌شناسند. او با تأکید بر اینکه تأثیرگذاری جهانی‌شدن و ملی شدن شهرها و روستاها (سیتی برندینگ) برکسی پوشیده نیست چراکه باعث رشد اقتصادی منطقه می‌شود، افزود: امیدواریم با برپایی جشن ملی شدن منبت گلریز تویسرکان و با مشارکت جامعه شهری و هنرمندان صنایع‌دستی تویسرکان این رویداد نیز به نحو مطلوب در این شهرستان برگزار شود.

گردوی تویسرکان و چوب آن مرغوب‌ترین نوع خود در کشور است

نماینده تویسرکان در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه ازآنجاکه گردوی تویسرکان و چوب آن مرغوب‌ترین نوع خود در کشور است، صنعت مبل و منبت و هنر دست این شهرستان هم جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است، گفت: ۴ هزار و ۷۴۱ کارگاه منبت در سطح شهرستان تویسرکان وجود دارد و این حرفه باعث اشتغال ۷۵۰۰ نفر به‌صورت مستقیم و ۲۱ هزار نفر به‌طور غیرمنظم در سطح تویسرکان شده است. محمدمهدی مفتح با بیان اینکه تویسرکان مهد منبت بوده و هست، اظهار داشت: مردم روستاهای سید شهاب، جییجانکوه و اشترمل در شهرستان تویسرکان به حرفه منبت‌کاری مشغول هستند. مفتح با تأکید بر اینکه شناساندن توانمندی‌های تویسرکان با ملی شدن منبت گلریز گردشگران را به این شهر هدایت می‌کند، گفت: این اتفاق زمینه‌های اشتغال، تبلیغ و رونق اقتصادی شهرستان تویسرکان را ارتقا می‌بخشد. نماینده مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با یادآوری اینکه در روستای اشترمل به‌واسطه پرداختن مردم به حرفه منبت‌کاری آماری از بیکاری وجود ندارد، افزود: اشترمل روستایی از توابع بخش مرکزی شهرستان تویسرکان در استان همدان است که ۵۲۰ خانوار با هزار و ۷۷۲ نفر جمعیت دارد و در آن ۵۰۰ کارگاه مبل و منبت فعال است. او با اشاره به اینکه در ایران نقاط مختلفی وجود دارد که تولید مبل در آن انجام می‌شود، گفت: تفاوت اشترمل در خلق آثار زیبا با دست است چراکه این هنر در نقاط دیگر با دستگاه سی‌ان‌سی انجام می‌شود. دبیر جشنواره منبت گلریز نیز با بیان اینکه باید با صادرات تولیدات روستاهای تویسرکان به کشورهای مختلف جهان زمینه شناساندن آن‌ها را فراهم کرد، گفت: در حال حاضر صادرات منبت از تویسرکان به‌صورت محدود در حال انجام است. بهرام ترکاشوند بابیان اینکه برخی تجار عراق، ازبکستان و افغانستان با برخی از هنرمندان در این حوزه در ارتباط هستند، گفت: صادرات منظم و قابل‌توجه تنها با حمایت مسئولان ممکن خواهد بود. او انجام تبلیغات در این حوزه را مورد تأکید قرار داد و با بیان اینکه فروش محصولات با معرفی بیشتر آن‌ها رونق می‌گیرد اما در این زمینه ضعف وجود دارد، گفت: نباید از ظرفیت برپایی نمایشگاه‌های داخلی و خارجی در این زمینه غافل شد.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد